3 Haziran 2011 Cuma

Türk Otomobil Alıcısı İşini Sağlama Alıyor...

Google olarak Netpop Research araştırma şirketine yaptırdığımız “Türk tüketicilerin online dünyada araç arama alışkanlıkları” araştırmasının sonuçlarına baktığımızda, araç satın alan her 10 kişiden 9’unun satın alımı yetkili bayiden gerçekleştirdiğini gördük. Ayrıca, aynı araştırmanın sonuçlarına göre yüzde 58’lik bir oranla tüketicilerin araç satın almadan önceki araştırmalarına internetten başladığını da gözlemledik. Bu kapsamda tüketiciler bayi seçimini de internetten yaptıkları gibi ilk önce aracın teknik özelliklerine bakıyor ve en az 4 bayiyi ziyaret etmeden araç satın alma kararını vermiyor.

Google olarak her biri 2010 yılında en az bir araç satın almış 1000 kişilik bir grup üzerinde “Otomobil Alıcısı – Türkiye 2010” adı altında bir araştırma yaptırdık. Araştırmanın sonuçları Türk tüketicisinin araç satın alma alışkanlıklarına dair ilginç veriler ortaya koydu. Araştırmada en çok öne çıkan sonuçlar Türk tüketicisinin araç satın alma işini ciddiye aldığı, araştırma-karar verme-satın alma aşamalarında interneti daha fazla tercih etmeye başladığı ve marka sadakati konusunda nispeten düşük bir oran sergilediği yönünde oldu.

Online araç araştırmasının başladığı ana mecra arama platformları!

Bir araç satın almayı planlayan her 100 kullanıcıdan
•87’si uygun araştırmaya arama motorları üzerinden başlıyor
•79’u süreç içerisinde en az bir kez mutlaka internete başvurmayı ihmal etmiyor.

İnternetin araç alıcıları tarafından en çok kullanıldığı alanlar:
•Üretici web sitelerine bakma
•Bayi bulma
•Araç karşılaştırmalarını inceleme ve
•Araç hakkındaki yorumları okuma

Araç almak üzere araştırmaya başlayan her 10 kişiden;
•8’i tam olarak ne aradığını bilmeden araştırmaya başlıyor
•9’u ise satın alma için yetkili bayinin yolunu tutuyor
•Yalnızca 2’si tam olarak ne aradığını (hangi marka ve model) bilerek araştırmaya başlıyor
•9’u satın alma aşamasına geldiğinde işi sağlama alıyor ve mutlaka yetkili bayinin yolunu tutuyor

Ayrıca araçla ilgili karşılaştırma sitelerine bakıp otomobil dergilerinin yaptığı testleri okuyan ve kullanıcı yorumlarına da bakan tüketici “online video” konusuna özel ilgi gösteriyor.



Yükselen Trend: Online Video

Araç satın alma araştırmalarında yakın dönemin parlayan yıldızı olacak olan yöntem ise “online video” olarak ortaya çıkıyor:
•Sıfır araba alacak olan her 100 kişiden 64’ü araştırma süreçleri sırasında en az bir online video (karşılaştırma, performans, puanlama) izliyor
•İkinci el alıcıların ise online video izleme oranı yüzde 57
•Sıfır araç almayı planlayan her 100 kişiden 70’i, yöntemin rahatlığı ve zaman kazandırması dolayısıyla daha fazla videoya erişebilmeyi talep ediyor

Tüketici önce teknik özelliklere bakıyor ve test sürüşünü fazla tercih etmiyor!

Araştırmaya katılan 1.000 kişi arasında üretici web sitelerini mutlaka incelediğini söyleyen her 100 kişiden;
•68’i öncelikle teknik özellikleri karşılaştırmak,
•57’si fiyat almak,
•50’si belirli bir araç markası hakkında daha fazla bilgi aramak,
•46’sı ise satın alınmak istenen aracın opsiyonlarını tanımlamak için girdiğini söylüyor.

Her 100 kişiden 38’i çeşitli bayi fiyatlarını karşılaştırmak ve araçla ilgili eleştiri yazılarını okumakla vakit geçirirken yüzde 37’si bakım ve garanti bilgilerini mutlaka kontrol etmeyi ihmal etmiyor.

Araştırmadan test sürüşü uygulamasının Türk tüketicisinden fazla rağbet görmediğini de görülebiliyor. Potansiyel bir araç alıcısı satın alma kararını verme sürecinde ortalama 4 bayi gezmesine rağmen 100 kişiden 64’ünün test sürüşü rezerve etmek gibi bir isteği bulunmuyor. Test sürüşü yapmak isteyenlerin yaklaşık yarısı (yüzde 49) da bu isteğini bayiyi birebir ziyaret ettiğinde dile getiriyor. Online ve telefonla test sürüşü rezervasyonu ise pek yaygın değil.

Marka sadakati düşük, 100 kişiden yalnızca 20’si mevcut markasını tekrar tercih ediyor!

Marka sadakatini ölçümlemeyi de hedefleyen araştırmada çıkan sonuçlardan bir diğeri de; her 100 yeni otomobil alıcısının 22’si, ikinci elde ise yalnızca yüzde 15’i yine aynı marka aracı tercih ediyor. Araştırmasının başında ortalama 4 marka belirleyen kullanıcı, yüzde 80 oranında, halen kullandığı araçtan farklı bir marka için satın alma kararı veriyor.
Her 100 kişiden 58’i yola sıfır bir araba satın alma hayaliyle çıkarken bu hayalini gerçekleştirenlerin oranı sadece yüzde 42 ile sınırlı kalıyor.
Her iki alıcıdan biri etkin bir şekilde araç aramaya başladıktan sonra bir hafta içerisinde satın alımını gerçekleştirmiş oluyor, pazarda geçirilen ortalama araç arama süresi ise yaklaşık 4,5 ay.

Otomotiv sektörümüz 2009 yılında başlayan ve her yıl artarak devam eden büyüme trendini 2011 yılında da sürdüyor. Tüketicinin değişen satın alma eğilimlerini daha iyi okuyabilmek ve internetin bu anlamda konumunu daha iyi anlayabilmek için böyle bir araştırma gerçekleştirdik. Araştırmayı önümüzdeki yıllarda da düzenli olarak sürdürmeyi hedefliyoruz. 25 Mayıs tarihinde Otomotiv sektör yöneticileri bu araştırmayı paylaşmak için yapmış olduğumuz toplantımızın fotoğraflarına buradan ulaşabilirsiniz.

Bülent Hiçsönmez
Google Türkiye Ülke Müdürü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder